MENAUNGI kira-kira 3000 pekerja di seluruh negara - 95 peratus
rakyat tempatan, selebihnya dari negara jiran. Lebih menarik lagi 98 peratus
daripada keseluruhan pekerjanya Melayu beragama Islam. Angka itu membuatkan
keterujaan mahu menyelongkar di sebalik nama Datuk Steven Sim meluap-luap.
Tidak banyak tulisan mengenainya sedangkan jenama Secret Recipe yang diasaskan
beliau membina nama ke peringkat antarabangsa. Secret Recipe lebih menonjol
daripada tuannya.
Anak kelahiran
Kota Baharu, Kelantan itu hakikatnya amat merendah diri. Prinsip hidupnya
antara lain jangan tamak. ''Kita dilahirkan kosong, bila mati pun tak bawa
apa-apa,'' kata anak bongsu lapan beradik yang mengkategorikan kehidupan masa
kecilnya susah. Suasana kampung sarat dengan kekurangan menjadikan Steven
manusia kreatif. Semua permainan dibuat sendiri. Jika budak-budak lain membuat
wau biasa, Steven menambah nilai misalnya memastikan wau hasil tangannya
mempunyai bunyi berdengung. Untuk bermain hoki pelepah kelapa 'dikemaskan'
manakala biji getah digosok hingga licin sehingga ada rakan tertarik lalu
membelinya selain aktiviti menangkap ikan yang kemudiannya juga menjadi hasil
jualan.
Majoriti rakan Steven berbangsa Melayu sementelah dia sendiri
membesar di perkampungan Melayu. Hubungan dengan jiran biar berbeza bangsa
sangat rapat, manakala di kalangan rakan-rakan tidak pernah berbangkit soal
tidak boleh bermain bersama semata-mata kerana 'aku Melayu dan engkau Cina'.
Mengakui
dilahirkan dengan bakat berniaga, bagi Steven jiwa keusahawanan bukanlah
sesuatu yang boleh dipelajari atau boleh dibuat-buat. Sebagai anak bongsu dia
sering mempertahankan haknya, lantang meluahkan perasaan. ''Anak bongsu
biasalah abang-abang suka mengusik, buli. Tetapi saya ada keberanian untuk
bersuara,'' katanya.
Pernah
bercita-cita mahu menjadi Pereka Hiasan Dalaman, namun siapa sangka rezeki
Steven melimpah-ruah dalam bidang perniagaan makanan. Itu pun bukan pekerjaan
pertamanya. Dia pernah berkhidmat dengan syarikat antarabangsa dalam bidang
pemasaran dan jenama khusus menyelia rangkaian pejabat di negara-negara Asia
Pasifik. Banyak yang dipelajari terutamanya apabila berpeluang melawat pelbagai
negara sepanjang kariernya itu. Steven gemar melancong namun dia tidak mahu
pulang kosong. Dia menjadi pemerhati kepada gaya hidup masyarakat di negara
yang dilawatinya. Setiap persoalan seperti mengapa penduduk Dubai makan lewat
malam, penduduk Australia cepat menghabiskan kerja dianalisis dan dicari
jawapan.
Ditanya
bagaimana Secret Recipe bermula, Steven mengimbas kenangan kira-kira 14 tahun
lalu di mana dia dan tiga anak saudaranya memulakan perniagaan kek dan kopi
menggunakan konsep baru. ''Ketika itu saya merasakan ada sesuatu yang kurang
dalam perniagaan makanan di negara kita. Kita ada fine dining di
hotel-hotel, manakala kedai makan biasa selalunya serba ringkas dan kurang
menjaga kebersihan.
''Tidak ada
casual dining di mana kita boleh menikmati hidangan sambil bersantai dalam
suasana yang menarik dengan harga makanan tidak terlalu mahal,'' katanya.
Dari situ bermulalah
premis pertama Secret Recipe di SS2 Petaling Jaya. Anak tangga pertama tidak
mudah didaki lantaran tiada siapa tahu tentang jenama itu. Oleh kerana tidak
cukup modal untuk mengiklankan tentang outlet pertama, Steven melakukan
pemasaran sendiri menawarkan kopi percuma. Ternyata ada perkembangan positif,
daripada menikmati kopi percuma pelanggan mencuba pula kek-kek yang dijual di
situ. Steven tidak lupa pengalaman yang mendedahkan Secret Recipe kepada dunia
sebenar. Seorang wartawan dari majalah KL Vision mencuba kek kejunya dan
mencadangkan supaya dia menyertai pertandingan kek keju tahunan. Apabila tiba
hari pertandingan Steven langsung tidak membuat persiapan kerana terlupa tarikh
yang dimaklumkan kepadanya. Dia cuma menghantar kek keju biasa dan tidak
menaruh harapan untuk menang. ''Semasa itu peserta terdiri daripada chef-chef
hotel terkenal, sedangkan Secret Recipe tak ada siapa pun yang kenal,
hakim-hakim pun tak tahu tentang kami,'' katanya tidak menyangka ketika itu kek
keju Secret Recipe memenangi Grand Champion. Selepas itu anugerah yang diterima
Secret Recipe tidak terhitung. Terlalu banyak dan pelbagai sehingga memupuk
kepercayaan dan keyakinan pengguna terhadap jenama tersebut.
Ditanya
tentang nama Secret Recipe, Steven berkongsi cerita. Katanya, dia sememangnya
seorang yang suka bekerja. Otaknya juga tidak berhenti bekerja walaupun ketika
tidur. Lebih menarik lagi, di sisi katilnya mesti ada kertas dan pen. Tangannya
akan menulis apa yang tercetus semasa tidur. Itu keistimewaan bapa kepada lima
anak itu. Dia memberitahu nama Secret Recipe diperoleh semasa di Hong Kong.
Seperti biasa bangkit daripada tidur dia membelek kertas kecil di meja sisi dan
perkataan Secret Recipe tertera di situ.
Perkembangan
Secret Recipe yang memberangsangkan memberi idea kepada Steven untuk
memfrancaiskan jenama tersebut. Bermula dengan saudara mara dan rakan-rakan
rapat, Steven secara perlahan-lahan menyerahkan kepercayaan kepada sesiapa saja
yang memenuhi kriteria untuk menyertai francais Secret Recipe. Kini terdapat
kira-kira 200 outlet di seluruh negara. Dia yang masih belum berpuas hati mahu
mengembangkan jenama makanan Malaysia ke luar negara.
''Kita lihat
masyarakat antarabangsa mudah mengenali makanan Thai, Jepun, Vietnam, China dan
sebagainya tetapi makanan Malaysia sukar menembusi imej antarabangsa.
''Dari situ
lahir keinginan saya untuk meneroka pasaran luar biar pun saya telah
menjangkakan cabaran yang dihadapi bukan sedikit,'' katanya.
Steven
berkongsi pengalaman memperkenalkan Secret Recipe di negara jiran Singapura.
Hasrat membuka outlet di Orchard Road kecundang lantaran jenama Malaysia
dipandang rendah. Tidak berputus asa dia mencuba di kawasan lain di republik
itu ternyata sambutan yang diterima amat menggalakkan. Tatkala berjaya mencipta
nama di situ, Steven ditawarkan ruang perniagaan di Orchard Road. Tidak
terhenti di situ, dua kali dia didatangi pihak pelaburan Singapura mencadangkan
supaya ibu pejabat Secret Recipe dipindahkan ke negara itu. Pelbagai tawaran
menarik turut mengiringi jemputan tersebut. Namun jati diri anak Kelantan itu
ternyata kukuh, tidak mudah terpesona dengan tawaran yang sememangnya tidak
diperoleh di negara sendiri.
Kini dengan
pasaran menjangkau ke China, Australia, Filipina, Thailand, Brunei, Indonesia
dan beberapa negara lagi, percaturan Steven bersama tiga anak saudaranya pada
tahun 1997 untuk mengangkat jenama Malaysia ternyata tidak silap. Dia juga
bersungguh-sungguh memastikan jenama Malaysia itu membawa sijil Halal biar di
mana saja ia dibuka lantaran percaya industri makanan halal amat luas untuk
diteroka. Umat Islam ada di mana saja untuk menikmatinya selain orang bukan
Islam yang juga percaya kepada kebersihan produk Secret Recipe selain kualiti
hidangan yang disajikan.
Contoh produk
yang ada di pasaran
Secret recipe
juga menyediakan makanan kepada pelanggan yang mengamalkan pemakanan vegetarian.
Ini adalah contoh penyediaan makanan vegetarian.
Selain itu
juga, untuk menarik minat kanak-kanak untuk makan. Secret recipe menyediakan
makanan dalam bentuk abjad dan angka. Contoh
makanan untuk kanak-kanak.
Kini cawangan Secret Recipe semakin meluas di Negara jiran dan Negara-negara berikut.
Kini cawangan Secret Recipe semakin meluas di Negara jiran dan Negara-negara berikut.
Seperti Brunei, Indonesia,
Philippines, Myanmar, Singapore, India, Thailand, dan Cambodia.
Contoh cawangan yang berada di Malaysia :
Hazlina Binti Abdul Halim SX