Tuesday, December 24, 2013

Profile of GLC CEOs

Posted by Admin on 12/24/2013 09:57:00 AM with


Profile of GLC CEOs















1. Khazanah Nasional



Tan Sri Dato' Azman bin Hj. Mokhtar
Pengarah Urusan
Tan Sri Dato' Azman bin Hj. Mokhtar dilantik sebagai Pengarah Urusan Khazanah Nasional pada Jun 2004.
Antara 1994 hingga 1998, beliau merupakan Pengarah dan Ketua Penyelidik, Union Bank of Switzerland di Malaysia. Antara 1998 hingga 2000, beliau merupakan Pengarah dan Ketua Penyelidik, Salomon Smith Barney di Malaysia. Antara 2002 hingga Mei 2004, beliau merupakan Pengarah Urusan di BinaFikir Sdn. Bhd.
Beliau memperoleh Sarjana Falsafah dengan kepujian dalam bidang Pengajian Pembangunan daripada Darwin College, Cambridge University, United Kingdom sebagai seorang sarjana Chevening. Beliau merupakan Felo, bagi Persatuan Akauntan Bertauliah Berkanun, United Kingdom dan pemegang carter untuk Penganalis Kewangan Bertauliah. Beliau juga memiliki diploma lanjutan dalam Pengajian Islam dari Universiti Islam Antarabangsa, Kuala Lumpur.














2. Petronas
Tan Sri Dato' Shamsul Azhar Abbas
Pengarah Urusan
Presiden & Ketua Eksekutif Kumpulan Petroliam Nasional Berhad ( PETRONAS)
Tan Sri Dato ' Shamsul Azhar Abbas telah dilantik sebagai Presiden dan Ketua Eksekutif Kumpulan Petroliam Nasional Berhad ( PETRONAS) , syarikat minyak dan gas negara Malaysia, pada 10 Februari 2010.
Beliau memulakan kerjayanya di PETRONAS pada tahun 1975 dan sebelum pelantikan beliau memegang pelbagai jawatan pengurusan kanan di dalam Kumpulan di seluruh bahagian perniagaan yang termasuk Logistik dan Maritim , Eksplorasi dan Pengeluaran , Minyak, serta Petrokimia . Tan Sri Dato ' Shamsul Azhar juga Pengerusi Lembaga Pengarah PETRONAS Carigali Sdn Bhd, cari gali dan pengeluaran milik penuh Kumpulan. Beliau juga berkhidmat sebagai Pengerusi Kumpulan Wang Amanah Negara Malaysia.
Tan Sri Dato ' Shamsul Azhar berkelulusan dalam Sarjana Sains ( MSc) Pengurusan Tenaga dari University of Pennsylvania , ijazah Sarjana Muda dalam Sains Politik dan Ekonomi dari Universiti Sains Malaysia dan juga Diploma Teknikal Ekonomi Petroleum dari Institut berpangkalan di Paris Francais du Petrole .
Beliau telah dianugerahkan beberapa anugerah daripada kerajaan-kerajaan negeri di dalam Malaysia , termasuk Darjah Panglima Setia Mahkota (PSM ), anugerah kedua tertinggi bagi Kerajaan Persekutuan Malaysia. Di luar sempadan Malaysia, beliau telah dianugerahkan Dato Paduka Seri Laila Jasa Yang Amat Berjasa Darjah Kedua oleh Sultan Brunei, dan juga merupakan penerima Merit Honor du daripada Kerajaan Republik Perancis .


3. Telekom Malaysia Berhad
Dato' Sri Zamzamzairani bin Mohd Isa
Pengarah Urusan
Dato 'Sri . Zamzamzairani Bin Mohd Isa, Zam telah menjadi Ketua Pegawai Eksekutif Kumpulan dan Pengarah Urusan Telekom Malaysia Berhad sejak April 25, 2008 . Dato 'Sri . Bin Mohd Isa berkhidmat sebagai Naib Presiden Kanan Strategi dan Teknologi Kumpulan di Telekom Malaysia Bhd sejak 1 Mei 2005 dan juga berkhidmat sebagai Ketua Pegawai Eksekutif , Malaysia Business . Beliau berkhidmat sebagai Presiden dan Ketua Pegawai Eksekutif Izfatech Sdn Bhd Beliau memulakan kerjayanya di kemudian Jabatan Telekom Malaysia sebagai Penolong Pengurus Perancangan dan Pembangunan Satelit pada Oktober 1984. Beliau mempunyai lebih 20 tahun pengalaman dalam industri telekomunikasi. Beliau mempunyai pengalaman yang luas dalam industri telekomunikasi dan telah memegang jawatan pengurusan kanan dalam beberapa syarikat multinasional di dalam industri, seperti Global One dan Lucent Technologies ( Malaysia). Selama tiga belas tahun dengan TM, yang mana tujuh tahun berada dalam perniagaan berkaitan satelit termasuk lampiran lima belas bulan dengan Intelsat di Washington DC. Beliau berkhidmat sebagai Pengurus Besar Perniagaan Global, dan Ketua Pegawai Eksekutif ACASIA Communications, sebuah usaha sama antara syarikat penerbangan telekomunikasi utama ASEAN yang diterajui oleh TM , sebelum dia meninggalkan TM pada tahun 1997 kepada menyertai Maxis Communication Berhad sebagai Pengurus Besar Perniagaan Antarabangsa & Pemasaran dan VSAT Pemangku Ketua Strategi Korporat dan Pembangunan Perniagaan. Pada bulan Jun 1998 , beliau telah menyertai Global One sebagai Ketua Pegawai Operasi ASEAN dan dilantik sebagai Pengarah Pembangunan Perniagaan Asia , Timur Tengah dan Afrika ( AMEA ) pada April 1999. Dato 'Sri . Bin Mohd Isa adalah dengan Lucent Technologies Malaysia sebagai Ketua Pegawai Eksekutif dari Ogos 2000 hingga tahun 2001 dan bertanggungjawab dalam mengurus perniagaan keseluruhan bagi Lucent di Malaysia. Beliau meninggalkan Lucent pada akhir tahun 2001 untuk menjadi Perunding telekomunikasi Bebas. Beliau menganggotai Lembaga beberapa anak syarikat Kumpulan TM termasuk sebagai Pengerusi VADS Berhad dan TM Net Sdn Bhd, dan Timbalan Pengerusi GITN Sdn Bhd Beliau berkhidmat sebagai Timbalan Pengerusi VADS Bhd sejak April 29, 2008 . Beliau telah menjadi Pengarah Bukan Eksekutif Bukan Bebas VADS Bhd sejak 1 Disember, 2004. Dato 'Sri . Bin Mohd adalah graduan Ijazah Sarjana Muda Sains dalam Kejuruteraan Komunikasi dari Plymouth Polytechnic, United Kingdom pada tahun 1984.


4. Bank Islam Berhad
Dato' Sri Zukri Samat
Pengarah Urusan
Dato 'Sri Zukri Samat telah dilantik sebagai Pengarah Urusan Bank Islam pada 9 Jun 2006. Sebelum pelantikan ini , beliau merupakan Pengarah Eksekutif Pelaburan Khazanah Nasional Berhad, cabang pelaburan Kerajaan Malaysia ("Kerajaan "). Beliau juga merupakan bekas Pengarah Urusan Pengurusan Danaharta Nasional Berhad (" Danaharta "), sebuah syarikat pengurusan aset nasional yang ditubuhkan oleh Kerajaan semasa krisis kewangan 1997 /1998. Beliau menyertai Danaharta pada Oktober 1998 sebagai Pengurus Besar, Bahagian Operasi dan kemudian dinaikkan pangkat sebagai Pengarah Operasi pada bulan Ogos 2001 , dengan mengandaikan tanggungjawab talian terus untuk semua aktiviti penyusunan semula pinjaman dan pemulihan Danaharta. Pada 1 Julai 2003, beliau dilantik sebagai Pengarah Urusan sehingga Disember 2005, apabila Danaharta menamatkan operasinya. Dato 'Sri Zukri juga pernah berkhidmat di Credit Agricole Indosuez Labuan sebagai Pengurus Besar. Beliau juga telah bekerja untuk Commerce International Merchant Bankers Berhad ( "CIMB " ) selama tujuh tahun; jawatan terakhir beliau adalah Timbalan Pengurus Besar Pasaran Modal di mana beliau bertanggungjawab ke atas urusniaga yang melibatkan kewangan korporat , sekuriti hutang swasta, pembiayaan projek, pengkorporatan dan penswastaan syarikat milik negara. Dato 'Sri Zukri memulakan kerjayanya dengan Bank Bumiputra Malaysia Berhad sebelum menyertai Public Bank Berhad di mana beliau berkhidmat selama tujuh tahun dalam pelbagai jawatan di ibu pejabat dan cawangan. Dato 'Sri Zukri merupakan Pengerusi Perbankan dan Kewangan Islam Malaysia Sdn Bhd (" IBFIM ") , Pengerusi Pemegang Amanah IBFIM , pengarah dan ahli Exco Institut Kewangan Asia (" AIF "), ahli Panel Pembangunan profesional dan juga Penerbitan dan Jawatankuasa Penyelidikan Pusat Antarabangsa Pendidikan Kewangan Islam (" INCEIF ") , pengarah Amana Investments Limited (Sri Lanka) , seorang Penasihat Ahli Jawatankuasa Pelaburan CMREF 1 Sdn Bhd , Pengerusi QAC daripada Sektor Kewangan Program Pengayaan Bakat (" FSTEP " ), ahli Lembaga Pelaburan Yayasan Dakwah Islamiah Malaysia (" YADIM ") , ahli Majlis Agama Islam Wilayah Persekutuan (" MAIWP ") dan ahli Yayasan Budiman Universiti Teknologi MARA amanah. Beliau juga merupakan Pengerusi bagi syarikat subsidiari Bank Islam, BIMB Investment Management Berhad.
















5. Sime Darby Berhad
Dato' Mohd Bakke bin Salleh
Pengarah Urusan
Dato 'Mohd Bakke Bin Salleh telah menjadi Ketua Pegawai Eksekutif Kumpulan, Presiden dan Pengarah Eksekutif Sime Darby Global Berhad sejak 27 November 2010. Dato 'Mohd Bakke Bin Salleh berfungsi sebagai Ketua Pegawai Eksekutif Kumpulan dan Presiden Sime Darby Bhd di Sime Darby Unimills BV. Dato 'Mohd Bakke Bin Salleh berkhidmat sebagai Ketua Pegawai Eksekutif dan Presiden Sime Darby Engineering Sdn. Bhd. Dato 'Mohd Bakke Bin Salleh berkhidmat sebagai Pengarah Urusan Kumpulan dan Ketua Pegawai Eksekutif Lembaga Tabung Haji. Beliau berkhidmat sebagai Pengarah Urusan Felda Holdings Berhad pada 1 Disember 2005 dan juga berkhidmat sebagai Ketua Pegawai Eksekutifnya. Beliau pernah berkhidmat di beberapa anak syarikat Permodalan Nasional Berhad dan berkhidmat di syarikat-syarikat ini dalam pelbagai kapasiti , sebagai Pengarah Urusan Federal Power Sdn Bhd, SYARIKAT Perumahan MPSJ Komik Kehidupan Sdn Bhd dan sebagai Pengurus Besar Kumpulan Island & Peninsular Berhad. Dato 'Mohd Bakke Bin Salleh berkhidmat sebagai Pengerusi Bank Islam Malaysia Berhad dari bulan April 2008 hingga15  Julai 2010. Beliau berkhidmat sebagai Timbalan Pengerusi Bank Islam Malaysia Bhd. Beliau berkhidmat sebagai Pengarah Southern Acids Bhd , Sime Darby Engineering Sdn. Bhd , Felda Palm Industries Sdn Bhd, dan Felda Engineering Services Sdn Bhd. Beliau berkhidmat sebagai Ahli Perdana Subsidiari Lembaga di Sime Darby Healthcare Sdn. Bhd. Beliau berkhidmat sebagai Pengarah Bahagian Hartanah di Pengurusan Danaharta Nasional Bhd dari tahun 1999 hingga 2001 dan Felda Holdings Berhad. Beliau berkhidmat sebagai Pengarah Bebas Bukan Eksekutif Sime UEP Properties Bhd dari Jun 2001 hingga 1 Mac 2006. Beliau merupakan Fellow Institute of Chartered Accountants di England dan Wales ( ICAEW ) dan ahli Institut Akauntan Malaysia ( MIA). Dato 'Mohd Bakke Bin Salleh menerima latihan di Pejabat London Grant Thornton selepas menamatkan pengajian dengan BSc (Ekonomi ) dari London School of Economics dan Sains Politik .

6. Tenaga Nasional Berhad
Datuk Seri Ir Azman Mohd
Pengarah Urusan
Datuk Seri Ir Azman Mohd , 56 tahun, dilantik sebagai Presiden / Ketua Pegawai Eksekutif Tenaga Nasional Berhad ( TNB) pada 1 Julai  2012. Dilahirkan di Kuala Terengganu , Terengganu pada 26 September 1957, beliau merupakan ahli Lembaga Pengarah TNB dan beberapa syarikat subsidiari dan juga terlibat secara aktif dalam Persidangan Antarabangsa mengenai Pengedaran Elektrik ( CIRED ) Malaysia dan berkhidmat sebagai Pengerusi mulai 2008 hingga 2010. Pada masa ini dia berada dalam proses menubuhkan Institut Pengurusan Aset (IAM UK ) Bahagian Malaysia . Datuk Seri Ir Azman memegang beberapa jawatan penting di TNB dalam 34 tahun yang lalu. Beliau memulakan kerjayanya di TNB sebagai seorang jurutera elektrik di Pejabat Daerah dan secara beransur-ansur pada kedudukan dirinya untuk jawatan tinggi di pejabat-pejabat selama ini, memegang jawatan sebagai Pengurus Daerah , Pengurus Besar Negeri dan Pengurus Besar Pengurusan Strategik & Pembangunan Organisasi di Ibu Pejabat sebelum dilantik sebagai Pengurus Besar Kanan TNB (Wilayah Operasi 2) pada tahun 2006. Memegang jawatan pada 14 November 2008 sebagai Naib Presiden (Pembahagian) , Datuk Seri Ir. Azman memberi penekanan kepada kepentingan meningkatkan tahap perkhidmatan pelanggan melalui pengenalan Piagam Pelanggan dan Perkhidmatan Standard Dalaman. Beliau juga percaya bahawa model yang sistematik atau pelan yang menggabungkan pematuhan , piawaian , konsistensi dan tahap perkhidmatan , bersama-sama dengan orang yang tepat adalah penting untuk menjadikannya satu kenyataan. Pada 15 April 2010 Datuk Seri Ir. Azman telah dilantik sebagai Pengarah Ketua Pegawai Operasi / Eksekutif Tenaga Nasional Berhad (TNB ). Beliau memperolehi Diploma dalam Kejuruteraan dari England Newark Technical College , United Kingdom pada tahun 1976 dan ijazah dalam Kejuruteraan dari University of Liverpool pada tahun 1979. Beliau menamatkan Ijazah Sarjana dalam Pentadbiran Perniagaan dari Universiti Malaya pada tahun 1996.


7. PLUS MALAYSIA BERHAD
Dato’ Noorizah Hj Abd Hamid
Pengarah Urusan
Dato ' Noorizah Hj Abd Hamid telah dilantik sebagai Ahli Lembaga Pengarah PLUS Malaysia Berhad pada 29 November 2011. Beliau juga merupakan Pengarah Urusan PLUS Expressways Berhad (" PEB ") sejak 1 April 2007. Sebelum itu, beliau merupakan Pengarah Urusan Faber Group Berhad dari 17 Mac 2003 dan Faber Hotel Holdings Sdn Bhd dari 3 Ogos 2002. Beliau memegang Ijazah Sarjana Pentadbiran Perniagaan dengan pengkhususan dalam Kewangan dan Pengurusan dan Ijazah Sarjana Muda Sains dalam Pentadbiran Perniagaan dari Central Michigan University , Amerika Syarikat. Sejak menyertai Kumpulan UEM pada bulan September tahun 1991, beliau pernah berkhidmat di beberapa syarikat dalam kumpulan yang termasuk Renong Berhad (kini dikenali sebagai UEM Land Holdings Berhad), HBN Management Sdn Bhd (kini dikenali sebagai UEM Group Management Sdn Bhd), Projek Lebuhraya Utara - Selatan Berhad dan Faber Group Berhad.
Pada masa ini, beliau juga menganggotai Lembaga Pesuruhjaya PT Lintas Marga Sedaya , anak syarikat PEB di Indonesia ; Lembaga Pengarah PLUS BKSP Toll Limited, Indu Navayuga Infra Project Private Limited & Jetpur Somnath Tollways Limited , anak syarikat PEB di India; Lembaga Pengarah Projek Lebuhraya Usahasama Berhad, Projek Lebuhraya Utara - Selatan Berhad dan Konsortium Lebuh Raya Butterworth- Kulim ( KLBK ) Sdn Bhd Beliau juga merupakan Pengarah Eksekutif Expressway Lingkaran Tengah Sdn Bhd, Linkedua (Malaysia ) Berhad dan PLUS Helikopter Services Sdn Bhd dan juga Pengerusi Teras Teknologi Sdn Bhd.






8. MAYBANK BERHAD
Dato’ Sri Abdul Wahid Omar
Pengarah Urusan
Dato 'Sri Abdul Wahid Omar telah dilantik sebagai Presiden dan Ketua Pegawai Eksekutif dan Pengarah Eksekutif Maybank pada 1 Mei 2008. Beliau berkhidmat sebagai Pengerusi Jawatankuasa Eksekutif Kumpulan dan sebagai ahli Jawatankuasa Kajian Kredit Lembaga Pengarah. Sebelum menyertai Maybank , beliau adalah Ketua Pegawai Eksekutif Kumpulan Telekom Malaysia Berhad (sebelum pengasingan dengan Axiata Group Berhad) dari Julai 2004 hingga April 2008. Beliau juga sebelum ini merupakan Pengarah / Ketua Pegawai Eksekutif Urusan UEM Group Berhad dan UEM World Berhad serta Naib Pengerusi Eksekutif PLUS Expressways Berhad. Ini didahului dengan berkhidmat di Telekom Malaysia Berhad sebagai Ketua Pegawai Kewangan pada tahun 2001 . Sebelum ini beliau adalah Pengarah Pengarah Perkhidmatan Korporat Kumpulan merangkap Bahagian, Pasaran Modal & Sekuriti di Amanah Capital Partners Berhad , Pengerusi Amanah Short Deposits Berhad dan juga Pengarah Amanah Merchant Bank Berhad dan beberapa syarikat perkhidmatan kewangan yang lain . Pengarah sekarang dalam syarikat-syarikat di dalam Kumpulan Maybank termasuk sebagai Pengarah Maybank Ageas Holdings Berhad , Maybank Investment Bank Berhad dan PT Bank Internasional Indonesia Tbk . Jawatan-jawatan pengarah dalam syarikat-syarikat lain termasuk sebagai Pengerusi Malaysia Electronic Payment System Sdn Bhd dan sebagai Pengarah Cagamas Holdings Berhad dan Kewangan ASEAN Corporation Limited . Dato 'Sri Abdul Wahid Omar juga pada masa ini Pengerusi Persatuan Bank-Bank di Malaysia, Naib Pengerusi Institut Bank-Bank Malaysia, dan ahli Panel Pelaburan Lembaga Tabung Haji dan Kumpulan Wang Persaraan (KWAP). Beliau telah menghadiri kesemua 10 Mesyuarat Lembaga Pengarah yang diadakan dalam tempoh kewangan 6 bulan berakhir 31 Disember 2011.





9. DRB-HICOM BERHAD
Dato. Lukman Bin Ibrahim
Pengarah Urusan
Dato. Lukman Bin Ibrahim telah menjadi Timbalan Ketua Pegawai Eksekutif di Proton Holdings Bhd sejak 19 Ogos 2013 . Dato. Lukman Bin Ibrahim berkhidmat sebagai Timbalan Ketua Pegawai Eksekutif Proton Holdings Bhd sehingga 15 Julai 2013 . Dato. Lukman Bin Ibrahim berkhidmat sebagai Ketua Pegawai Operasi Kumpulan DRB -HICOM Bhd sejak Jun 2011 dan berkhidmat sebagai Ketua Pegawai Kewangan Kumpulan dari bulan November 2008 hingga Jun 2011. Beliau menyertai Automotive Corporation (Malaysia ) Sdn Bhd pada tahun 1990 dan Proton Berhad pada tahun 1991. Beliau menyertai DRB -HICOM pada 2008 sebagai Ketua Kewangan. Dari tahun 1995 hingga November 2008, beliau dipinjamkan ke PHN Industry Sdn Bhd dari PROTON Berhad , di mana beliau berkhidmat sebagai Pengarah Urusan, Pengurus Besar Kanan Perkhidmatan Korporat , Ketua Pegawai Kewangan , Pengurus Besar Bahagian Perkhidmatan Korporat , Ketua Pegawai Kewangan , Pengurus Kanan Bahagian Perkhidmatan Korporat , Ketua Pegawai Kewangan dan Pengurus Kewangan & Pentadbiran. Dari tahun 1993 hingga tahun 1995, beliau dipinjamkan ke Pusat Bahagian PROTON Sdn Bhd dari PROTON Berhad , di mana beliau berkhidmat sebagai Pengurus Kewangan dan Pentadbiran, Jabatan dan Timbalan Pengurus Kewangan dan Jabatan Admin . Dari tahun 1991 hingga 1992, Dato. Lukman Bin Ibrahim berkhidmat sebagai Penolong Pengurus Kos Seksyen Jabatan Perakaunan, PROTON Berhad. Sejak tahun 1990 , beliau berkhidmat sebagai Ketua Penyelarasan Team, Automotive Corporation Malaysia Sdn Bhd. Beliau berkhidmat sebagai Pengerusi Proton Parts Centre Sdn. Bhd. Beliau berkhidmat sebagai Pengarah Bukan Eksekutif Bukan Bebas Pos Malaysia Berhad. Beliau berkhidmat sebagai Pengarah di beberapa anak syarikat dan syarikat bersekutu DRB -HICOM termasuk POS Malaysia Berhad. Beliau telah menjadi Pengarah Bukan Bebas & Bukan Eksekutif di Edaran Otomobil Nasional Bhd sejak 1 Jun 2009. Beliau berkhidmat sebagai Pengarah Danau Permai Resort Berhad, Gadek (Malaysia ) Berhad, Puspakom Sdn Bhd , Kemudahan HICOM Berhad , Horsedale Development Berhad dan Pulau Rebak Marina Berhad. Beliau berkhidmat sebagai Pengarah Bukan Bebas Bukan Eksekutif BANK Muamalat Malaysia Bhd daripada 18 November  2011 sehingga 29 Ogos 2012. Beliau berkhidmat sebagai Pengarah Hicom Power Sdn. Bhd sehingga 9 April 2012. Beliau adalah Ahli Persatuan Akauntan Bertauliah ( ACCA) , United Kingdom. Pada tahun 1988 , beliau adalah Latihan Siswazah di Unit Aset Tetap Pusat Perakaunan Kewangan , Sun Refining & Marketing Company, Philadelphia. Dari tahun 1989 hingga 1990, beliau Siswazah Internship dalam Kawalan Kos Pusat Perakaunan Kewangan , Sun Refining & Marketing Company, Philadelphia. Beliau merupakan Fellow Persatuan Akauntan Bertauliah ( ACCA) , ahli Institut Akauntan Awam Bertauliah (CPA ) dan Institut Akauntan Malaysia ( MIA). Dato. Bin Ibrahim memiliki Ijazah Sarjana Muda Pentadbiran Perniagaan ( BBA) Magna Cum Laude (Perakaunan & Kewangan) dari Universiti Temple , Philadelphia , Amerika Syarikat pada tahun 1989 dan juga mempunyai Sarjana Pentadbiran Perniagaan ( MBA) dari Universiti Temple , Philadelphia , Amerika Syarikat pada tahun 1990.

10. FELDA BERHAD
YBhg. Dato Sabri Bin Ahmad
Pengarah Urusan
YBhg. Dato Sabri Bin Ahmad , BSc (Hons ), MSc telah menjadi Pengarah Urusan Kumpulan Felda Holdings Berhad sejak 15 Julai 2010. YBhg. Dato Ahmad berkhidmat sebagai Ketua Pegawai Eksekutif dan Presiden Kumpulan Felda Global di Felda Holdings Berhad. Beliau berkhidmat sebagai Ketua Pegawai Eksekutif dan Presiden Kumpulan Felda Global Ventures Holdings Berhad sehingga 15 Julai 2013 . Beliau berkhidmat sebagai Ketua Eksekutif Kumpulan Golden Hope Plantations Berhad (sebelum ini Harrison Malaysian Plantations Berhad) dari 1 Januari 2004 hingga November 2007. Beliau menyertai Kumpulan Golden Hope pada tahun 1985 sebagai Pengurus Pemasaran dan Penyelidikan. Beliau memegang pelbagai jawatan di Golden Hope Plantations Berhad, sebagai Pengarah Kumpulan Perusahaan 2002-2003 , Pengarah Kumpulan Perniagaan Agro 1999-2002 , Pengarah Kumpulan Operasi Luar Negara / Pemasaran dari 1993 hingga 1999 , Pengarah Pemasaran dari 1990 kepada 1992 dan Pemangku Pengarah Pemasaran sejak tahun 1990. Beliau berkhidmat sebagai Pegawai Pemasaran Makanan Kementerian Pertanian 1970-1972 , di mana beliau memulakan kerjaya dan berkhidmat sebagai Timbalan Ketua Pengarah Pembangunan Perikanan Makanan Pihak Berkuasa Malaysia 1973-1984 . Beliau berkhidmat sebagai Pemangku Pengarah Pemasaran di Harrison Malaysian Plantations Bhd 1989-1990 dan Timbalan Pengarah Pemasaran & Penyelidikan Harrison Malaysia Plantations Bhd sejak tahun 1985. Beliau mempunyai 19 tahun pengalaman bekerja dalam industri perladangan. Beliau berkhidmat sebagai Pengerusi Lembaga Minyak Sawit Malaysia. Beliau berkhidmat sebagai Pengarah Felda Holdings Berhad. Beliau berkhidmat sebagai Pengarah Bukan Bebas Bukan Eksekutif Felda Global Ventures Holdings Berhad dari 15 Julai 2013 kepada 29 Ogos 2013 dan sebelum ini berkhidmat sebagai Pengarah Eksekutif sejak 12 Januari 2010 . Beliau berkhidmat sebagai Pengarah FPM Sdn Bhd Beliau adalah Pengarah Bukan Bebas Bukan Eksekutif Mentakab Rubber Co Malaya Bhd sejak 8 januari 2004 . Beliau telah menjadi Pengarah Bukan Bebas Bukan Eksekutif Negara Properties M Bhd sejak 8 Januari, 2004 . Beliau berkhidmat sebagai Pengarah Bukan Eksekutif MSM Malaysia Holdings Berhad 2 Mei 2013 untuk 5 September 2013 dan berkhidmat sebagai Pengarah Eksekutif Bukan Bebas dari 10 Mac 2011 hingga 2 Mei 2013 . Beliau berkhidmat sebagai Pengarah di Australia Pertanian Co Ltd dari 4 April 2011 hingga 15 Mac 2013. Beliau berkhidmat sebagai Pengarah Eksekutif Bukan Bebas Golden Hope Plantations Bhd sejak 7 Januari 2004. Beliau memiliki Ijazah Sarjana Muda Sastera (Kepujian ) dalam bidang Sains Pertanian dari Universiti Malaya dan memperolehi Ijazah Sarjana Sains Ekonomi Pertanian daripada University of London, United Kingdom pada tahun 1972. Beliau juga memiliki Ijazah Tinggi Diploma Hal Ehwal Pembangunan Antarabangsa , Amerika Syarikat dan telah menghadiri Program Pengurusan Lanjutan di Universiti Oxford , England , Diploma Lanjutan Pengajian Antarabangsa dari University of Rhode Island pada tahun 1980.