Rancangan Perniagaan Mega Samudera Sdn Bhd
KANDUNGAN
1. RINGKASAN EKSEKUTIF
2. KANDUNGAN
3. PENDAHULUAN
4. TEKNIKAL
5. PEMASARAN
6. PENGURUSAN
7. KEWANGAN
8. KESIMPULAN
9. LAMPIRAN
PENDAHULUAN
•
Maklumat Syarikat
NAMA PEMOHON
|
:
|
SAIFUDDIN
BIN SAAD
|
NAMA PERNIAGAAN
|
:
|
MEGA
SAMUDERA SDN BHD
|
NO.PENDAFTARAN
|
:
|
746146-W
|
TARIKH PENUBUHAN
|
:
|
04
September 2006
|
JENIS SYARIKAT
|
:
|
PRIVATE
LIMITED
|
MODAL DIBENARKAN
|
:
|
RM
100,000-00
|
MODAL
BERBAYAR
|
:
|
RM
100,000-00
|
BANK
|
:
|
MAYBANK
BERHAD
|
LEMBAGA
PENGARAH
|
:
|
SAIFUDDIN
BIN SAAD
|
:
|
MOHD
ASRUM BIN ABD RAHIM
|
|
ALAMAT
|
:
|
NO.
8 JALAN SR 4/12
|
SERDANG RAYA, SERI KEMBANGAN
|
||
43300
Selangor MALAYSIA
|
||
TEL
|
:
|
+603
8943 5344 / 012 2299 377
|
FAX
|
:
|
+603
8943 5344
|
CAWANGAN
KEDAH
|
:
|
NO.7A
PEKAN PADANG SERA
|
06100,
KODIANG
|
||
KEDAH.
|
||
TEL
|
:
|
+604
9252 149 / 012 2299 377
|
FAX
|
:
|
+604
9252 149
|
PENGURUS
|
:
|
SAIFUDDIN
BIN SAAD
|
AKTIVITI PERNIAGAAN
|
:
|
TRADING
& SERVICES
|
SEKARANG
|
||
RANCANGAN
|
:
|
LADANG
SAYUR-SAYURAN
|
PERNIAGAAN
|
•
Pengarah Dan Pemegang Saham
•
Latarbelakang Perniagaan
Potensi
tanaman sayur-sayuran dianggarkan pada paras 1,960,234 MT pada tahun 2005 dan
2,107,874 MT pada tahun 2006. Peningkatan menunjukkan hampir 8% setahun seiring
dengan pertambahan permintaan terhadap sayuran terutama daripada intitusi ,
isirumah dan kilang.
Industri
sayur-sayuran tempatan telah berkembang dengan pesatnya sejak awal 90an.
Kesempatan ini digunakan dengan sebaik mungkin oleh Mega Samudera Sdn Bhd untuk
menceburkan diri dalam bidang ini. Kombinasi bidangusaha yang efektif akan
membantu syarikat mendapatkan keuntungan yang maksimum. Kombinasi yang efektif
membolehkan penggunaan tanah, tenaga buruh dan modal dengan lebih cekap.
Mempelbagaikan bidangusaha dalam ladang juga akan dapat mengurangkan kos
pengeluaran, menambahkan kadar hasil dan dapat mengurangkan kos pengeluaran dan
dapat mengurangkan risiko seperti kejatuhan harga hasil dan serangan penyakit.
Bidang usaha ini menepati objektif dan strategi halatuju industri sayuran
melalui Dasar Pertanian Negara (1998-2010).
•
Status
Perusahaan Ladang
Perusahaan ladang sayuran
ini telah mencapai tahap 2 dan akan berkembang mengikut jadual selepas mendapat
kelulusan pembiayaan daripada Bank Pertanian sebanyak RM 50,000.00.
TEKNIKAL
•
Profail jenis sayuran
a)
Kailan
b)
Bayam
c)
Kangkung
d)
Kacang buncis
e)
Kacang bendi
f)
Kacang panjang
g)
Cili Merah Kulai
•
Tapak Projek/ Premis
a) Lokasi:
Mega
Samudera Sdn Bhd telah membuka ladang sayuran seluas 3 hektar di Batu 5, Jalan
Kodiang-Changloon, Mukim keplu, Kodiang, kedah
Formula
asas kepada pemilihan lokasi ladang sayuran ini ialah kesesuaian tanah dan
kemudahan asas yang sedia ada. Lokasi ini penting bagi menghasilkan pengeluaran
yang maksima dan mampu memberi kemudahan kepada pemborong-pemborong sayuran
mendapatkan hasil ladang.
b)
Keluasan Lokasi:
Keluasan tanah yang
dijadikan ladang sayuran ini ialah 3 hektar. Keluasan tanah ini bersesuaian
dengan matlamat operasi perusahaan ladang sayuran dan anggaran pengeluaran
dijangka bertambah sehingga 15 tan sebulan.
c)
Pemilikan
Tanah seluas 3 hektar ini
dimiliki oleh Puan Asma bt Hanafi dan Mega Samudera Sdn bhd telah
menandatangani perjanjian sewa selama 3 tahun bermula 30 November 2007 dan akan
tamat pada 1 Disember 2010 .
d)
Kemudahan Dan kesesuaian:
Kedudukan
tanah ini amat bersesuaian dengan bidang pertanian dan mempuyai kemudahan
saliran air yang sedia ada. Lokasi perusahaan ladang ini yang bersebelahan
dengan kawasan ternakan ayam memberi kemudahan dari segi baja tanaman.
•
Pemilihan
Proses
•
Lesen-lesen
Pihak syarikat telah memohon permit
pekerja asing bagi pengambilan seramai 6 orang tenaga kerja baru yang mahir
dalam bidang pertanian dari Surabaya, Indonesia.
•
Carta Aliran Ladang Sayuran
•
Jadual Perlaksanaan projek
Tanaman
Peringkat 1 meliputi tanaman sayuran berdaun seperti sayur sawi, sayur bayam,
sayur kangkung dan sayur kalian. Sayuran ini ditanam dikawasan seluas 1 hektar.
Tanaman ini telah berjalan mengikut jadual iaitu bermula pada bulan November
2007. Tujuan tanaman ini adalah untuk mendapatkan titik pulang modal dalam masa
yang dianggarkan.
Tanaman
Peringkat 2 meliputi tanaman sayuran seperti kacang bendi, kacang panjang dan
kacang buncis. Sayuran ini ditanam dikawasan seluas 1 hektar.
Tanaman
Peringkat 3 adalah sebanyak 10,000 pokok cili merah jenis kulai. Tanaman ini
akan mula di tanam mengikut jadual pada bulan Feb 2008 dan mampu mengeluarkan
hasil pada bulan Mei 2008 sehingga Oktober 2008. Ini adalah strategi pihak
ladang memandangkan potensi harga pada bulan Mei sehingga bulan Oktober begitu
memberangsangkan di mana dianggarkan purata harga pasaran ladang sekitar RM 6 sekilogram.
PEMASARAN
•
Pasaran Am
Trend perdagangan di Malaysia menunjukkan, malaysia ialah
negara pengimport sayuran kerana pengeluaran tempatan tidak mencukupi untuk
menampung permintaan yang semakin meningkat. Pada umumnya, sektor swasta
memainkan peranan utama dalam sistem pasaran sayuran di Malaysia, Kebanyakan
sayuran dipasarkan melalui saluran pemasaran tradisional, namun margin
pemasaran menunjukkan peningkatan dari setahun ke setahun. Ringkasan kepada pasaran
dapat ditunjukkan seperti rajah di bawah;
•
Sasaran Pasaran Syarikat
Kami mensasarkan beberapa kawasan seperti jadual di bawah
dalam memperluaskan aktiviti pemasaran bagi hasil perladangan ini;
•
Strategi Pemasaran
Analisis SWOT (Dalaman dan Luaran)
Kami mempunyai kekuatan dan kelemahan dari segi dalaman dan
kami melihat peluang dan ancaman dari segi luaran dalam menigkatkan hasil
pengeluaran yang dirumuskan seperti berikut:
•
Kawasan Pasaran
Pihak syarikat akan memberi tumpuan pasaran di sekitar
daerah Kubang Pasu dan Bandar kangar kerana lokasi yang berdekatan iaitu berada
pada jarak 17km sahaja dari ladang sayuran. Tumpuan pasaran di sini penting
kerana sayuran merupakan komoditi mudah rosak, harga yang tidak tetap dan
sentiasa berubah.
•
Usaha Promosi
Pihak syarikat telah menjalankan promosi dan telah
mengenalpasti 1 orang pemborong dari pasar borong Alor Setar dan 1 orang
pemborong dari pasar borong kangar. Pihak syarikat juga telah mendapatkan
khidmat nasihat daripada pihak FAMA dalam mempromosikan hasil ladang. Usaha
promosi melalui internet juga telah dibuat iaitu melalui www.ladangsayur.blogspot.com dan respons yang
kami terima begitu membanggakan. Dalam jangka masa panjang, ladang sayuran ini
akan dilengkapi dengan sistem CCTV dan pelanggan boleh mengikuti secara
langsung aktiviti di ladang menerusi internet.
•
Perletakan
Harga
Pihak Syarikat akan sentiasa mengawasi pasaran harga bagi
sayuran terpilih dan menentukan harga berdasarkan standart harga pasaran yang
dikeluarkan oleh pihak FAMA.
•
Kos Operasi Perniagaan
Berdasarkan
kepada perancangan, anggaran modal yang diperlukan, anggaran pendapatan,
sasaran dan segmen pasaran, maka modal tambahan dan modal pusingan bagi operasi
ladang ini adalah seperti berikut.
•
Persaingan
Utama
PENGURUSAN
•
Carta Organisasi
•
Kebolehan
Pengarah Untuk Mengurus
•
Ahli Pengurusan Dan Tugas
a)
Pengurusan / Akaun
Mengurus operasi perniagaan melalui perancangan dan kawal
selia meliputi keseluruhan operasi ladang.
b)
Pengurus Ladang
Bertindak sebagai penyelia dan memastikan kualiti hasil
pengeluaran sentiasa dalam standart piawaian yang ditetapkan oleh pihak
syarikat.
c)
Pegawai Pemasaran
Menjalankan tugas-tugas pemasaran termasuklah penyediaan
dokumen tender bekalan makanan bahan mentah untuk Kementerian- Kementerian
Kerajaan dan mengenalpasti pemborong. Memastikan skop promosi yang berkesan
untuk memasarkan hasil ladang.
•
Pekerja Dan Bidang Tugas